Begrippenlijst

Voordelen van Dike Schoenen

Voordelen van Dike Safety Shoes Dikeschoenen.nl1 Solidbreath is een speciaal voor Dike Safety Sneakers ontwikkelde en unieke actieve voering, die gebruik maakt van een geavanceerde openporiën techniek. Dit zorgt ervoor dat je voeten fris, koel en droog blijven, en er geen onaangename of muffe geurtjes achterblijven in de Dike werkschoenen!

2 De Aluforce is een speciaal gegoten, superlichte aluminium neuskap, die maximale bescherming biedt aan je tenen, met een minimaal gewicht! Deze zijn uniek voor Dike Safety Sneakers!

3 Comfortshell is een speciale bescherming tegen schuren, die blaar- en wondvorming voorkomt. Dit is achterin de Dike Safety Sneaker geplaatst, voor maximaal draagcomfort zonder ruwe plekjes of blaren.

4 Highsahe-Tex is een sterk, licht en flexibel materiaal. Hiervan wordt een tussenzool gemaakt die in de Dike werkschoen wordt ingenaaid en je hele voet beschermt tegen scherpe objecten op de grond. Deze antiperforatie tussenzool is de modernste ontwikkeling op het gebied van flexibiliteit en veiligheid en is alleen te vinden in Dike Safety Sneakers!

5 De Ergoactive is een speciale laag in de zool die ervoor zorgt dat de Dike werkschoen op het juiste punt buigt, en ondersteunt je hele voet, zodat die op de juiste en meest gezonde manier kan bewegen. Dit helpt je hele lichaamshouding tijdens het lopen, en draagt bij aan het draagcomfort. Zo kan een Dike Safety Sneaker je hele werk prettiger maken, in plaats van alleen je voeten te beschermen!

6 De Heelsafe is een speciaal voor Dike Safety Sneakers ontwikkelde toevoeging aan de zool, die door middel van een speciale gel de schokken in de hak opvangt. Hierdoor wordt lopen minder vermoeiend en meer comfortabel.

7 CSS (Carbon Steun Systeem): Dit is een versteviging in de zool van de Dike Safety Sneaker die de voet tijdens de beweging ondersteunt en ervoor zorgt dat je voet op de juiste manier buigt en niet kan verdraaien. Dit maakt de veiligheidsschoenen veiliger, en nog comfortabeler!

8 WSC (Web Stabiliteits Controle): Dit is een speciale versteviging in de loopzool, die de voet constant stabiel houdt en optimale balans garandeert. Zowel tijdens het lopen als in stilstand zorgt dit ervoor dat je gewicht optimaal verspreid wordt over de hele voet. Dit maakt lopen en staan minder inspannend en meer comfortabel! Ook dit is uniek voor deze werkschoenen!

Begrippenlijst Werkschoenen en Veiligheidsschoenen

 

Veiligheidsschoenen en Werkschoenen in 5 Subcategorieën

Beide soorten zijn ingedeeld in 5 subcategorieën:

O1 of S1. Antistatisch, neemt energie op in de hiel, gesloten hiel.

O1 of S2. Hetzelfde als S1, maar met verhoogde waterdichtheid/-resistentie.

O3 of S3. Hetzelfde als S2, maar met een verharde tussenzool en antislipprofiel.

O4 of S4. Hetzelfde als S1 maar dan gemaakt van kunststoffen en dus helemaal waterdicht.

O5 of S5. Hetzelfde als S4, maar dan met een verharde tussenzool en antislipprofiel, dus net als de S3, maar dan gemaakt van kunststoffen en helemaal waterdicht.

Er is ook nog de ‘tussenstap’ S1P, die identiek is aan S1, maar dezelfde antipenetratie tussenzool heeft als S3.

In de praktijk worden categorie S4 en S5 voornamelijk gebruikt voor laarzen, hoewel een kunststof schoen de kwalificatie ook kan halen. Een veiligheidslaars die aan de eisen van een S5 voldoet, maar niet van kunststof is gemaakt, wordt een S3 veiligheidslaars genoemd.

In veel sectoren zoals de bouwnijverheid en bepaalde industrieën zijn S3-veiligheidsschoenen verplicht. Mocht je twijfelen wat je nodig hebt, zit je met een S3 veiligheidsschoen eigenlijk altijd goed!

Klompen zijn heel bekende werkschoenen en de houten klomp wordt vaak gezien als de voorloper van de moderne veiligheidsschoen. Echter zijn klompen tegenwoordig meestal niet zo veilig als een S3 veiligheidsschoen! Tenzij de klomp een S3 normering heeft natuurlijk. Veel klompen zijn tegenwoordig wel uitgerust als O-klasse werkschoenen, dus zonder teenbescherming, maar met andere voordelen. Vooral in de zorg zijn deze erg populair.

Teenbescherming

Het belangrijkste verschil tussen schoenen van de O-klasse en S-klasse is de teenbescherming; S-klasse veiligheidsschoenen hebben altijd een neuskap van metaal of kunststof die de tenen beschermt. Een O-klasse werkschoen heeft deze kap niet.

De Neuskap

De neuskap in S-klasse veiligheidsschoenen kan zoals gezegd van metaal of kunststof zijn. De meest voorkomende materialen zijn staal en kunststof composieten. Ander materiaal zoals kunsthars of aluminium komt ook voor. De overeenkomst tussen al deze neuskappen is echter de stevigheid: alle neuskappen in S-klasse veiligheidsschoenen moeten een deukresistentie hebben van 200J. Omdat 200 Joule voor de meeste mensen niet zoveel zegt, hebben we even een korte berekening gemaakt. 200 Joule is de hoeveelheid energie die vrijkomt bij een impact van 15,000 Newton na een val van 100 cm. Dit komt er dus op neer dat een gewicht van 1.500 kg, vallend vanaf 1 meter hoogte de neus niet mag doen deuken of verbuigen. Ter illustratie: een 5-deurs Opel Astra Sports Tourer uit 2012 weegt nog geen 1.400 kg. Je kan dus – in theorie, niet zelf proberen! –  een Opel Astra vanaf 1 meter hoogte op je tenen laten vallen zonder dat de neuskap verbuigt.

Tenen kwijt?

Er zijn veel verhalen te vinden op het internet over mensen die hun tenen zijn kwijtgeraakt omdat een stalen neus omboog en hun tenen afsneed. Hoewel het niet 100% na te gaan is of deze verhalen echt zijn, zeggen deze in ieder geval niks over de (on)veiligheid van veiligheidsschoenen met een neuskap. Zoals gezegd kan een neuskap een gigantische klap weerstaan. Als je voeten dus een klap krijgen die sterk genoeg is om de neuskap te verbuigen, dan was je zonder neuskap je tenen ook kwijt geweest. Sterker nog, als de neuskap de tenen zo netjes afsnijdt als sommige van deze ‘urban myths’ beweren, is het voor een chirurg relatief eenvoudig om deze weer aan te zetten. Zonder neuskap waren je tenen echter volledig verbrijzeld, wat door de huidige geneeskunde niet gerepareerd kan worden.

Het blijft natuurlijk in alle gevallen aan te raden om voorzichtig te zijn, en zoveel mogelijk te voorkomen dat grote, zware of scherpe objecten op je voeten vallen.

De Zool

Er zijn verschillende soorten zolen in gebruik bij veiligheidsschoenen. Hier bespreken we de belangrijkste.

PU

PU is een van de meest gebruikte materialen om schoenzolen van te maken. Het is duurzaam, heeft een dempende werking en is hittebestendig.

TPU

TPU is een neefje van PU, het is niet hittebestendig maar wel slijtvast en zeer comfortabel als schoenzool.

Gevulkaniseerd Rubber

Gevulkaniseerd rubber wordt veel gebruikt voor de klassieke ‘kist-achtige’ veiligheidsschoen. Het is een sterk materiaal en goed bestand tegen hoge temperaturen, maar is relatief zwaar.

De Tussenzool

De tussenzool is wat je voet beschermt tegen ellende van onder. Denk aan scherpe objecten op de vloer, betonijzer wat omhoog steekt, etcetera. Deze werd voornamelijk gemaakt van staal, maar tegenwoordig zijn lichtere flexibele alternatieven zoals kevlar en keramische materialen sterk in opkomst.

Toevoegingen

Behalve de genoemde categorieën 1 t/m 5, zijn er nog extra toevoegingen mogelijk. Voorbeelden hiervan zijn:

HRO

HRO is de toevoeging die aangeeft dat een werk- of veiligheidsschoen hittebestendig is. De werkschoen moet hiervoor minstens 1 minuut een hitte van 300 graden C kunnen weerstaan. De toevoeging ‘HRO HI’ betekent dat de schoen verder geïsoleerd is, waardoor de temperatuur in de werkschoen onder de 22 graden C blijft.

ESD

De toevoeging ESD geeft aan dat de werk- of veiligheidsschoen helpt voorkomen dat je statische elektriciteit opbouwt. Dit voorkomt schade aan gevoelige elektrische apparatuur. Let wel dat ESD veiligheids- of werkschoenen doorgaans niet genoeg zijn om dit te voorkomen, en een ESD pols- of enkelband vaak nog steeds een vereiste is!

ORO E

Deze toevoeging geeft aan dat de schoenzool bestand is tegen olie en brandstoffen. Dit is voornamelijk van belang voor mensen die bijvoorbeeld in de olie-industrie, of in een laboratorium werken waar deze stoffen gebruikt worden. Deze toevoeging wordt vaak niet genoemd en de resistentie tegen deze stoffen wordt meestal alleen in een productomschrijving genoemd, of helemaal vanzelfsprekend geacht.

FO

Dit betekend dat de schoen niet alleen olie- maar ook zuurbestendig is. Deze toevoeging wordt alleen gebruikt bij O-klasse werkschoenen, gezien alle S-klasse veiligheidsschoenen deze resistentie al hebben.

WRU

WRU betekend dat de schoen waterdicht en/of waterresistent is. Voor categorieën 2 en hoger is deze toevoeging niet nodig gezien de waterresistentie inherent is aan de veiligheidsscore.